V čom sa odlišuje výskum a vývoj od inovácie?
V čom sa odlišuje výskum a vývoj od inovácie?
V súčasnosti si veľa spoločností zamieňa inováciu s výskumom a vývojom. Skúsené spoločnosti, ktoré tento rozdiel vedia rozoznať, z toho dokázali profitovať v mnohých smeroch. V nasledujúcom článku preskúmame rozdiely medzi týmito dvoma pojmami a identifikujeme, čo spôsobuje, že dochádza k ich zámene.
Čo je to vlastne výskum a vývoj?
Výskum a vývoj, bežne známy aj pod skratkou VaV, zahŕňa každú aktivitu, ktorú spoločnosti vykonávajú s cieľom inovovať a/alebo navrhovať nové produkty a služby. Je to zvyčajne prvý krok, ktorý sa robí so zámerom vytvoriť nové portfólio produktov a služieb pod záštitou spoločnosti. Absencia VaV programu v spoločnosti môže spôsobiť jej zlyhanie v konkurenčnom boji. Jej následné “prežitie” závisí od iných metód rozvoja ako sú uzatváranie partnerstiev, zlúčenie alebo akvizícia inou spoločnosťou, vo veľa prípadoch práve konkurenciou.
Keďže VaV prispieva k získaniu a rozvoju nových znalostí a technológií, spoločnosti doň investujú za účelom získania užitočných údajov, ktoré by im mohli pomôcť s potenciálnym nárastom príjmov a tržieb. Okrem toho sa tieto informácie využívajú aj na zlepšovanie existujúcich produktov a služieb s cieľom získania náskoku pred konkurenciou. Napriek vysokým nákladom ale pri VaV nie je možné očakávať okamžitú návratnosť investície. VaV sa musí vykonávať skôr s myšlienkou, že jeho výsledky prispejú k dlhodobému úspechu firmy. Je to hlavne preto, že na základe výsledkov VaV z vývoja produktov a služieb, ako aj nazhromaždených údajov, môže spoločnosť v odôvodených prípadoch podať žiadosť o autorské práva, patent alebo ochrannú známku, najmä v prípade komerčného použitia.
Aká je definícia inovácie?
Veľmi častým omylom je zamieňanie si procesu inovácie s úplne novou technológiou alebo produktom. Pravdou však je, že inovácie sa v skutočnosti nachádzajú v každej oblasti. Je to proces realizácie nových produktov, procesov, návrhov alebo obchodných modelov s cieľom vytvoriť pridanú hodnotu pre zákazníkov a/alebo zamestnancov. Kľúčovým pojmom tejto definície, ktorý je potrebné zdôrazniť, je skutočnosť, že na to, aby došlo k inovácii, musí mať nový nápad pridanú hodnotu aj pre ďalšie zúčastnené strany okrem samotného biznisu. Toto poukazuje na dôležitosť zohľadnenia koncových používateľov od začiatku inovačného procesu. Ich zahrnutie do procesu zaručuje nielen spokojnosť z ich strany, ale aj následne zvyšuje šance nápadu na úspech.
Investovanie do inovácií
Pre spoločnosť je dôležité, aby inovácie produkovali pridanú hodnotu pre biznis. Správna realizácia inovačného procesu a druh implementovanej inovácie určuje dobu, počas ktorej môže proces poskytnúť návratnosť investícií.
Spoločnosti môžu podporiť inovácie nasledujúcimi spôsobmi:
- Motivovanie zamestnancov k zdieľaniu kreatívnych nápadov.
- Stanovenie inovačných výziev.
- Získavanie spätnej väzby od zákazníkov.
- Investovanie do zdrojov, ktoré môžu urýchliť proces.
Inovačný proces, pri navrhovaní spôsobov zmeny a objavovania príležitostí, tiež zohľadňuje budúce riziká, čo pomáha udržiavať spoločnosti v rámci trhu relevantnými a ziskovými. Inými slovami, inovácie prinášajú konkurenčnú výhodu. Za účelom odlíšenia sa od konkurencie je potrebné dômyselne začleniť inovácie do obchodného modelu spoločnosti. To však neznamená, že inovácia je jediným kľúčom k úspechu. Spoločnosti musia taktiež jasne rozumieť tomu, aké nákladovo efektívne metódy aplikovať pri implementácií inovačného procesu.
Aký je rozdiel medzi inováciou a VaV?
Prvým základným rozdielom je, že inovácia oproti VaV, je rozsiahlejšia, pretože zahŕňa až tri fázy – 1.Objavovanie, 2.Inkubácia a 3.Akcelerácia, pričom VaV je prevažne iba zlomkom prvej fázy. Spoločnosti by mali taktiež pochopiť, že vytváranie nových obchodných príležitostí, zdrojov príjmu a vstup na nové trhy s novými produktami, si vždy vyžaduje čas a alokáciu zdrojov. Toto si, rovnako ako vytváranie technológií, vyžaduje maximálnu pozornosť spoločnosti. Zle odhadnuté inovačné odhady môžu viesť spoločnosť k hromadeniu nevyvinutých vynálezov, ktoré nezaručujú veľkú návratnosť investícií. Inovačný proces taktiež vyžaduje, aby spoločnosti mysleli dopredu, keďže zvyšovanie výdavkov na VaV nepodporuje inovácie, ale posilnenie inovačnej kapacity áno.
Posilnenie inovačnej kapacity
Je dôležité, aby sa spoločnosti poučili na chybách iných, ktoré zlyhali v konkurenčnom boji, lebo sa nedokázali adaptovať zmenám. Iba investovanie obrovského množstva peňazí s minimálnym výnosom nestačí; je potrebné inovovať. Bohužiaľ, väčšina spoločností, ktoré sa zameriavajú hlavne na vedúce postavenie produktov, prevádzkovú dokonalosť a zákaznícku spokojnosť, sa príliš sústreďujú na VaV aj napriek tomu, že je iba zlomkom prvej fázy inovačného procesu. Navyše VaV je nielen nákladnejší, ale aj oveľa riskantnejší proces. V rámci VaV sú podniky vystavené chybám, nepresnostiam a menšej šanci na úspech, ktoré súvisia s vývojom niečoho nového a prelomového. Týmto sú investície zbytočne plytvané; škálovať veci len preto, aby sa zistilo že len minimum zákazníkov je ochotných ich kúpiť. Pre zabezpečenie návratnosti investície toto riziko nemožno ignorovať. Musia byť preskúmané nové technologické oblasti a vyvinuté úsilie s cieľom preniknúť ako na existujúce, tak aj nové trhy.
Naopak inovácie posilňujú existujúce silné stránky a zameriavajú sa na rozširovanie schopností s cieľom inkubovať a akcelerovať produkty, ktoré sú obľúbené a majú pridanú hodnotu. Toto zvýši predaje, čo vedie k vyšším ziskom. Existuje aj proces nazývaný správa inovačného portfólia, v rámci ktorého sa riadia identifikované riziká. Inovačné projekty totiž nemusia mať záruku, že vždy prinesú výsledky, ale manažovanie viacerých iniciatív naraz môže minimalizovať súvisiace riziko
Prečo sa tieto pojmy zamieňajú?
Keďže definície oboch sú takmer totožné, ich zamieňanie stále pretrváva. Tento omyl ale nie je náhodný, keďže medzi nimi existuje priame spojenie. V rámci systematickej a vedeckej štúdie vykonávanej základnými výskumnými a vývojovými technikami vznikajú nápady, zhromažďujú sa informácie a odhaľujú sa objavy. Toto všetko iniciuje začiatok inovačného procesu. To znamená, že výsledky získané z úsilia VaV spoločnosti signalizujú inovačný proces, ktorého primárnym výsledkom je komercializácia. Spoločnosti sa sústredili na potreby svojich zákazníkov, ktorí svoje požiadavky špecifikovali. Dopyt po rôznych funkciách produktov, ktoré pomôžu používateľom s uspokojením ich potrieb sa zvýšil. To viedlo spoločnosti k inováciám svojich produktov a vývoju nových funkcií, ktoré zaujmú trh. Taktiež to posilnilo úsilie spoločností pri zvyšovaní verejného imidžu značky s cieľom zvýšiť lojalitu zákazníkov.
Prečo náklady na VaV nie sú meradlom inovácie?
Sústredenie sa iba na VaV výdavky nemusí byť najlepšou cestou, keďže týmto spôsobom sa nedá merať inovatívnosť spoločnosti. Existencia systematického VaV procesu je v zásade dobrým znakom, ale nerovná sa priamo úspechu na trhu. Porovnanie najinovatívnejších spoločností na svete nikdy nepreukázalo spojitosť medzi výškou vynaložených nákladov na VaV a trvalým ekonomickým rastom a úspechom, práve naopak. Prvých 10 spoločností napr. investovalo minimum do VaV, čo značí, že výška investovaných nákladov na výskum a vývoj nie je z hľadiska inovačného procesu vôbec dôležitá. To ale neznamená, že by VaV laboratória mali byť menej financované. Ako bolo spomenuté, VaV je síce iba zlomkom inovačného procesu, ale je na jeho začiatku a bez neho by proces nemohol pokračovať.
Záver
VaV je neoddeliteľnou súčasťou inovácie. Výstupom VaV síce sú nové produkty a služby, ale práve inovačný proces zabezpečí ich uplatnenie na trhu, návratnosť investície a zvýšenie konkurencieschopnosti. V praxi je ale tieto dva pojmy komplikované odlíšiť a preto sa väčšina firiem so záujmom o zavedenie alebo zlepšenie inovačného procesu obracia na tretiu stranu. Naša spoločnosť sa špecializuje v oblasti financovania výskumu a vývoja. Veríme v silu inovácií na zlepšenie životov a vytváranie pozitívnych zmien pre ľudí a životné prostredie. Ponúkame bezkonkurenčnú technickú expertízu a s nadšením pomáhame najinovatívnejším spoločnostiam na Slovensku rásť, rozširovať sa a vynikať aj na medzinárodnej úrovni.